پایان نامه و مقاله و تحقیق

دانلود کن لذت ببر

پایان نامه و مقاله و تحقیق

دانلود کن لذت ببر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود ارزشی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود ارزشی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) خود ارزشی در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود ارزشی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) خود ارزشی
دانلود مبانی نظری خود ارزشی
پیشینه پژوهش خود ارزشی
فصل دوم پایان نامه ارشد خود ارزشی
مطلب در مورد خود ارزشی بالا
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 54 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) خود ارزشی در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

خود ارزشی بالا

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در روان ﺷﻨﺎﺳﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺮدم ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘـﺎء ﻋـﺰّت ﻧﻔـﺲ ﺧـﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ (آﻟﭙﻮرت، 1995). اﻓﺮاد ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻨﺪة ﺣﻮزه ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮد ارزﺷﻲ ﺧﻮد را ﺑـﺮ آن ﭘﺎﻳﻪ ﻗـﺮار ﻣـﻲ دﻫﻨـﺪ، ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ﻫـﺎ و ﺻـﻔﺎت اﻓـﺮاد ﭘﺎﻳـﺔ ﻋـﺰّت ﻧﻔـﺲ ﻋﻤـﻮﻣﻲ آن ﻫـﺎ اﺳﺖ  (ﺟﻴﻤﺰ، 1980). ﺑﺮای ﺑﺮﺧﻲ ﻋﺰّت ﻧﻔﺲ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﺬاب ﺑـﻮدن، ﻋـﺸﻖ، ﻳـﺎ ﺻـﻼﺣﻴﺖ و ﺑﺮای ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ ﻫﻢ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﻛﺪاﻣﻨﻲ، ﻗﻮی ﺑﻮدن ﻳﺎ ﺻﻼﺣﻴﺖ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒـﺎرت دﻳﮕﺮ اﻓﺮاد در ﺧﻮد ارزﺷﻲ ﻣﺸﺮوط ﺑﺮای داﺷﺘﻦ ﻋﺰّت ﻧﻔﺲ ﺑﺎﻻ و راﺿﻲ ﻛﻨﻨﺪه ﻣﺘﻔﺎوت ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺧﻮد ارزﺷﻲ ﻣﺸﺮوط ﺑﻴـﺎنﻛﻨﻨـﺪة ﺣـﻮزه ای اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻋـﺰّت ﻧﻔـﺲ، ﺑـﻪ ﺧـﺎﻃﺮ ﮔﺬﺷـﺘﻪ و ﻧﺎﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎ و ﻧﻮاﻗﺺ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد. در ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ اﻓﺮاد، ﺑﻪ اﺣﺘﻤـﺎل زﻳـﺎد ﺗﻤـﺎﻳﻼت و واﻛﻨﺶﻫﺎی ﻣﻨﻔﻲ در ﺣﻮزه ﻫﺎﻳﻲ از وﻗﺎﻳﻊ آﻳﻨﺪه ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪ (ﻛﺮاﻛﺮ و وﻟﻒ، 2001).

وﻗﺘﻲ ﺗﻬﺪﻳﺪات ﺣﻮزه ﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎی دﻓﺎﻋﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻃﺮف ﺷـﻮد، وﻗـﺎﻳﻊ  ﻣﻨﻔﻲ اﻳﻦ ﺣﻮزه ﻫﺎ، در ﺣﻴﻄﺔ ﻋﺰّت ﻧﻔﺲ ﺑﺮوز ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻓـﺮدی و ﺛﺒـﺎت ﻋﺰّت ﻧﻔﺲ، در ﻃﻲ زﻣﺎن ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻧﺎﺷـﻲ از ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﺧـﻮد ارزﺷـﻲ ﻣـﺸﺮوط، ﺑﺎوﻗـﺎﻳﻊ ﺑﺎﺷـﺪ (ﻛﺮﻧﻴﺲ و وﻳﺸﻞ، 1995؛ ﻛﺮاﻛﺮ و ﻫﻤﻜﺎران، 2002). ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜـﻪ ﺑـﻲﺛﺒـﺎﺗﻲ ﻋـﺰّت ﻧﻔـﺲ ﺑـﺎ آﺳﻴﺐ ﭘﺬﻳﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻓﺴﺮدﮔﻲ راﺑﻄﻪ دارد، ﺧﻮد ارزﺷﻲ ﻣﺸﺮوط در ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ وﻗـﺎﻳﻊ ﻣﺮﺑﻮﻃـﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻼﻣﺖ ﻫﺎی اﻓﺴﺮدﮔﻲ را ﭘﻴﺸﮕﻮﻳﻲ ﻛﻨﺪ (ﻛﺮاﻛﺮ وﻫﻤﻜﺎران، 2002؛ وﻟﻒ و ﻛﺮاﻛﺮ، 2001). اﻓﺮاد ﺑﺮای دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻓﻘﻴـﺖ و اﺟﺘﻨـﺎب از ﻧﻘـﺺ در ﺣﻴﻄـﻪ ﻫـﺎﻳﻲ ﺗـﻼش ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮد ارزﺷﻲ آنﻫﺎ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ آنﻫﺎ اﺳﺖ (ﻛﺎرور و ﻫﻤﻜﺎران، 1998).

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود ارزشی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خودخواهی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خودخواهی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) خودخواهی در 10 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش خودخواهی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) خودخواهی
مبانی نظری خودخواهی
پیشینه پژوهش خودخواهی
فصل دوم پایان نامه ارشد خودخواهی
مطلب در مورد خودخواهی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) خودخواهی در 10 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

خودخواهی

2-2-1- تعریف

خودخواهی یعنی این که فرد همه خوبی­ها را برای خودش می­خواهد و با بدی­ها نیز تا زمانی که به ضررش نباشد کنار می­آید. اما زمانی که جایگاه وی به هر دلیلی به خطر بیفتد، دنیای ذهنی وی همان ویژگی­ها و خصلت­ها را طور دیگری تعبیر می­کند. وقتی انسان خود واقعی خویش را می‌یابد و به کرامت و شرافت نفس خود واقف می‌شود، همین احساس کرامت و بزرگواری سرچشمه همه کمالات اخلاقی و تمایلات عالی می‌شود. این نوع دوست داشتن خود که ناشی از معرفت نفس است، نه تنها مذموم نیست، بلکه سرچشمه رستگاری و نجات و سعادت انسان است. از این نوع دوست داشتن در اینجا تعبیر به ”خوددوستی“ می‌کنیم تا با قرینه منفی آن ”خودخواهی“ نامیده می‌شود، اشتباه نشود. آری، نوع دیگری از دوست داشتن خود هست که نه تنها مذموم است، بلکه سرچشمه همه رذایل اخلاقی و امراض روحی انسان است و آن دوست داشتن همان ”ناخود“ است که غالباً از آن به ”خودخواهی“ تعبیر می‌شود. این نوع حبّ و علاقه به خود متأسفانه شایع‌ترین آفت در میان همه مردم است، مگر آنان که در سایه تربیت واقعی از قید آن رسته باشند (زال پور، شهیدی، زرانی، مظاهری و حیدری، 1394).

 

 

2-2-2- تیپ های شخصیتی و خودخواهی

انسان­ها تیپ­های شخصیتی متفاوتی دارند. شخصیت خودشیفته، شخصیتی است که خود را بالاتر از دیگران و ستودنی می داند و خود را محور محیط پیرامون و دنیا می پندارد. شخصیت خودشیفته نماد بارز انسان خودخواه است، چنین افرادی از دوران کودکی چنان بار آمده اند که گویی همه چیز باید حول محور آن ها بچرخد و اگر غیر از این باشد، اتفاق ناخوشایندی افتاده است. چنین افرادی ممکن است از سوی نزدیکان و خانواده با همین خصوصیات پذیرفته شوند اما در تعاملات اجتماعی قطعا با مشکلات زیادی روبه رو می شوند که چون قدرت پذیرش آن را ندارند و از آن تحت عنوان بی عدالتی یاد می کنند. در واقع فرد خودشیفته همه خوبی ها را برای خودش می خواهد و با بدی ها نیز تا زمانی که به ضررش نباشد کنار می آید. اما زمانی که جایگاه وی به هر دلیلی به خطر بیفتد، دنیای ذهنی وی همان ویژگی ها و خصلت ها را طور دیگری تعبیر می کند. از سوی دیگر دوست داشتن خود بخشی از توان و ظرفیت روانی همه انسان هاست که بدون آن نمی توانند ادامه حیات دهند (سانگ، ما، ما، یانگ و جی، 2016).



  •  - Song, Ma, Ma, Yang & Ji

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش خودخواهی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های شخصیت (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های شخصیت (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نظریه های شخصیت در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های شخصیت  (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نظریه های شخصیت
مبانی نظری نظریه های شخصیت
پیشینه پژوهش نظریه های شخصیت
فصل دوم پایان نامه ارشد نظریه های شخصیت
مطلب در مورد نظریه های شخصیت
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 44 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نظریه های شخصیت در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

نظریه‌های شخصیت

نظریه‌های روان‌کاوانه شخصیت شامل نظریه‌های روان‌کاوی فروید، یونگ، آدلر است. فروید به‌عنوان پیشتاز و بنیان‌گذار نظریه روان‌کاوی شناخته شده است. وی به‌عنوان پزشک در بعضی بیماران خود متوجه ناراحتی‌هایی شده بود که منشأ جسمی نداشتند و معتقد شد که این ناراحتی‌ها حاصل و تحت کنترل مغز دوم است و بعدها از آن به‌عنوان «ناخودآگاه» یا «ضمیر ناهشیار» نام برد.

شخصیت از نظر فروید شامل سه وجه است نهاد که نماینده تمایلات و غرایز کور است و تابع اصل لذّت است. خود یا من که نمایندۀ واقعیت‌ها است و تابع اصل واقعیت است. و فراخود یا من برتر نمایندۀ سانسورهای اجتماعی و وجدان شخصی است و مانع ارضای تمایلات می‌شود. به عقیده فروید شخصی برای حفظ و انسجام شخصیت خود از یک رشته مکانیسم‌های دفاعی که عبارت‌اند از: واپس‌زنی، جابجایی، والایش، بروناخنکی، همانندسازی، درون‌فکنی، بازگشت، تثبیت، انکار، دلیل‌تراشی، تبدیل، جبران استفاده می‌کند (کریمی، 1384).

یــونگ که از شاگردان فروید بود به علّت اختلاف‌هایی که با فروید پیدا کرد کتب روان‌شناسی تحلیلی را پی‌ریزی کرد. از نظر یونگ ساختار شخصیت شامل من یا خود، ناهشیاری فردی، ناهشیاری جمعی، صورت‌های ازلی، پرسونا یا نقاب، آنیما و آنیموس و سایه می‌باشد. یونگ شخصیت‌ها را به دو طبقه درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم کرد. از دیگر همکاران فروید که مکتب روان‌شناسی فردی را بنیاد نهاد، آلفرد آدلر بود. در نظریه آدلر اصول و ویژگی‌هایی وجود دارد که عبارت‌اند از: اصل حقارت، اصل برتری‌جوئی، اسلوب زندگی، خودآگاهی، علاقه اجتماعی، نهایت و هدف زندگی و خود خلاقی (شاملو، 1382).

 

2- 2- 2- نظریه‌های شناختی شخصیت

نظریه جورج کلی که به‌عنوان یکی از نظریه‌های شناختی شخصیت شناخته شده محور بحث او این است که انسان از یک‌سو موجودی است عقلانی و دارای شناخت، و از سودی دیگر موجودی است که برای تعبیر و تفسیر رویدادهای زندگی خود از سازه‌هایی که خود می‌سازد استفاده می‌کند. هر انسان از نظر کلی دانشمندی است که عاقلانه و با روش علمی خاص خود پدیده‌ها را تعبیر و تفسیر می‌کند (قلی زاده، 1376).

طبعاً چون شیوه‌های شناخت افراد باهم متفاوت است تعبیر و تفسیرهای گوناگونی هم از زندگی و جهان اطراف خود دارند. کلی این سازه‌ها را به عینک‌های متفــاوتی تشبیه می‌کند که هر  فــرد جهان بیرون را که درواقع یکی است از پشت عینک خود به رنگ خاصی می‌بیند.

کلی توجیه خود را از تعبیر و تفسیر افراد در مورد جهان خارج طی یک اصل موضوعۀ بنیادی و 11 اصل تبعی توضیح می‌دهد. اصول تبعی کلی عبارت‌اند از: اصل تبعی ساختمانی، یعنی شخص رویدادها را با تفسیر کردن تکرار آن‌ها پیش‌بینی می‌کند. اصل تبعی فردیت، یعنی افراد در ساختن رویدادها با یکدیگر تفاوت دارند. اصل تبعی سازمان، یعنی هر شخص مشخصاً برای راحتی در تصور و درک رویداد، سیستم ساختن سازه‌های خاصی را در خود شکل می‌دهد که بین آن سازه‌ها روابط ترتیبی و سلسله مراتبی وجود دارد. اصول دیگر و اصل تبعی دوگانگی، اصل تبعی انتخاب، اصل تبعی گستره، اصل تبعی تجربه، اصل تبعی نوسان، اصل تبعی خرد کردن، اصل تبعی اشتراک، اصل تبعی جامعه جویی نام داشت (شاملو، 1382).

 

2- 2- 2- 1- نظریه‌های تیپ شناختی شخصیت

معروف‌ترین این نظریه‌ها متعلق به کره حمر آلمانی و دیگری شلدون آمریکائی است که مبنای کار خود را ارتباط ویژگی‌های جسمی با خصوصیّات شخصیتی قرار داده‌اند که ریشه در کارهای بقراط یا جالینوس حکمای قدیمی یونان دارد.

کرچمر با استفاده از فنون «انسان سنجی جسمانی» انسان‌ها را به سه تیپ ضربه تنان، لاغر تنان و سنخ پهلوانی تقسیم کرد.

بر اساس نظریه کره حمر به هر یک از این سه سنخ جسمی یک نسخ روانی مربوط می‌شود مثلاً ضربه تنان از نظر روانی ادواری خوی یعنی از نظر خلق‌وخو بدون ثبات و متلون المزاج اند؛ لاغرتنان از نظر روانی اسکینروئید خوی اند یعنی شخصیتی گسسته دارند و درون‌گرا هستند و بالاخره سنخ پهلوانی از نظر روانی صرغ واره هوی هستند یعنی محتاط، محافظه‌کار و کند هستند. شلدون به تحقیقات تیپ‌شناسی خود علمی‌تر و عینی‌تری داد. او انسانی را به سه تیپ اکتومورف که از جنبه‌های سلسلۀ عصبی غلبه دارند. اکتومورف که از نظر جنبه‌های سلسلۀ عصبی غلبه دارند. مزومورف که در آن‌ها غلبه با استحکام عضلانی و استخوان‌ها است و اندوموروف که جنبه‌های احشائی و شکمی در آن‌ها غالب است تقسیم کرد. مهم‌ترین انتقاد این نظریه‌های تیپ‌شناسی این بوده است که اگر یک تیپ جسمی به عللی چون بیماری، یا تغذیه تغییری از نظر جسمی پیدا کنند، تکلیف خصوصیات شخصیتی آن‌ها چه می‌شود (شاملو، 1382)

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های شخصیت  (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کودکان تیز هوش و پر استعداد (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کودکان تیز هوش و پر استعداد (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کودکان تیز هوش و پر استعداد در 11 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کودکان تیز هوش و پر استعداد (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کودکان تیز هوش و پر استعداد
مبانی نظری کودکان تیز هوش و پر استعداد
فصل دوم پایان نامه کودکان تیز هوش و پر استعداد
مطلب در مورد کودکان تیز هوش و پر استعداد
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کودکان تیز هوش و پر استعداد در 11 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

 

کودکان تیز هوش و پر استعداد 

پژوهش­های روانشناسی حاکی از آن است که همه کودکانی که به دنیا می­آیند دارای توانایی­های بالقوه خدادادی هستند، اما این توانایی­ها به دلایل گوناگون وراثتی و محیطی در برخی بیشتر و در بعضی کمتر است و توزیع هوش و استعداد با توجه به تحقیقات انجام گرفته نشان دهنده ی آن است که اکثریت افراد جامعه دارای هوش و استعداد متوسط و اقلیتی دارای هوش و استعداد بالاتر از متوسط و اقلیت دیگر دارای هوش و استعداد کمتر از هستند. لذا کودکان تیزهوش در مقایسه با کودکان عادی از توانایی­های ویژه­ای برخوردار هستند، به آموزش و پرورش ویژه ای نیز نیاز دارند(میلانی فر، 1385). دانش­آموزان تیزهوش گروه ناهمگونی هستند که دارای استعدادها و توانایی متنوعی هستند. آنها به وسیله توانایی استثنایی خود در حیطه­های عاطفی، فیزیکی و شناختی شناخته می‏شوند(موراوسکا و ساندرز، 2009). پژوهشگران ارتباط بین جنبه های شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان باهوش را به خوبی شناخته و اظهار کرده اند که کودکان باهوش نیازمند حمایت معنی دار در طی دوران کودکی هستند یعنی زمانی که می توانند در جنبه های مختلف رشد کنند، هستند(براکن و بروان، 2006).


2-2-1- تفاوت های دانش آموزان تیزهوش و عادی

2-2-1-1- پنج عامل بزرگ شخصیت و دانش آموزان تیزهوش و عادی

شخصیت به عنوان سازمانی درون سیستم­های عاطفی، احساسی، شناختی و مفهومی فرد تعریف شده است که تعیین کننده واکنش­های منحصر به فرد انسان به محیط است(دول و اسکرودر، 2001) و به الگوی نسبتاً ثابت حالت­های ثابت و رفتارهایی که بیانگر تمایلات فردی شخص می­باشد، اشاره دارد. شخصیت از عناصر درونی و بیرونی(مکشین و ون-گلینو، 2003) متأثر می­باشد. هنگامی که از شخصیت افراد بحث می­شود، در واقع به مجموعه‏ی نسبتاً ثابتی از احساسات و رفتارهایی اشاره داریم که اساساً تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی شکل گرفته­ اند(ایوانسویچ و میتسن، 2002). یکی از نظریه های شخصیت نظریه­ی پنج عاملی شخصیت است. اساس مدل پنج عاملی بر مولفه­های برون­گرایی، روانرنجوری، گشودگی نسبت پذیرش تجربه،مقبولیت و وظیفه شناسی می ­باشد(پروین و جان، 2000،  ترجمه جوادی و کدیور، 1381). عامل شخصیت در بسیاری از موارد نقشی بسیار مهم و قابل توجه دارد. خصوصیات شخصیتی در حقیقت، به عنوان محرک­های خلق و خو، راه دستیابی به هدف، تلقی می­شوند. به این معنا که این خصوصیات انسان را مستعد انجام رفتارهای مختلف در موقعیت‏های خاص می­نماید(کالیگوری، 2000). در پژوهش نریمانی، عینی، دهقان، غلامزاده و صفاری نیا(1392) نتایج نشان داد که دانش آموزان تیز هوش از وظیفه شناسی و خودکار آمدی بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردار اند که این امر در تعهد نسبت به انجام کارهای درسی و مسئولیت پذیری بالاتر و به نوبه ی خود با سلامت این گروه در ارتباط است.

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کودکان تیز هوش و پر استعداد (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم‌توانی ذهنی و جسمی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم‌توانی ذهنی و جسمی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کم‌توانی ذهنی و جسمی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم‌توانی ذهنی و جسمی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کم‌توانی ذهنی و جسمی
مبانی نظری کم‌توانی ذهنی و جسمی
پیشینه پژوهش کم‌توانی ذهنی و جسمی
فصل دوم پایان نامه  کم‌توانی ذهنی و جسمی
مطلب در مورد کم‌توانی ذهنی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کم‌توانی ذهنی و جسمی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

تعریف کم‌توانی ذهنی

کم‌توانی ذهنی مثل داشتن یک صفت، مثلاً چشم‌های آبی یا یک ویژگی مثلاً قدکوتاه یا لاغری نیست. کم‌توانی ذهنی، نه یک اختلال پزشکی و نه یک اختلال ذهنی است. کم‌توان ذهنی عبارت است از یک وضعیت خاص عملکردی که در دوران کودکی شروع می‌شود و مشخصه آن محدودیت در مهارت‌های هوشی و انطباقی است. کم‌توانی ذهنی درواقع نشانگر "هماهنگی" بین قابلیت‌های افراد از یک‌سو و ساختار و انتظارات محیط آن‌ها از سوی دیگر است. کم‌توان ذهنی به افرادی اطلاق می‌گردد که براثر نارسایی و نقص درکنش مغزی دچار حدی از کم‌توانی ذهنی شده‌اند و درنتیجه قادر به انجام امور شخصی و تکالیف اجتماعی خود در مقایسه با همسالان و افراد مشابه خود نیستند و علاوه بر داشتن مشکلاتی در جنبه‌های شناختی نظیر هوش، حافظه، زبان و یادگیری، از نظر ویژگی‌های رفتاری، مهارت‌های اجتماعی و سازش یافتگی دچار نارسایی هستند (خان‌زاده و همکاران، 1388).

از مشخصه‌های کم‌توانی ذهنی به‌عنوان یک ناتوانی عبارت است از محدودیت‌های فراوان در عملکرد هوشی و در رفتار انطباقی که خودش را در مهارت‌های مفهومی، اجتماعی و مهارت‌های انطباقی عملکردی نشان می‌دهد. این ناتوانی قبل از 18 سالگی بروز می‌نماید. در به‌کارگیری  این تعریف پنج فرض ضروری باید در نظر گرفته شوند:

1-    محدودیت‌ها در عملکرد فعلی را باید در بستری از بافت اجتماعی مربوط به گروه سنی فرد و فرهنگ وی در نظر گرفت.

2-    به‌منظور انجام ارزیابی معتبر باید تنوع فرهنگی و زبانی و همچنین تفاوت‌های مربوط به جنبه‌های برقراری ارتباط، حسی، حرکتی و رفتاری را در نظر گرفت.

3-    در هر فردی، محدودیت‌ها همراه با نقاط قوت هستند.

4-    هدف از توصیف محدودیت‌ها عبارت است از ایجاد نیمرخی از حمایت‌های لازم.

5-    با فراهم کردن حمایت‌های شخصی مناسب و مداوم، عملکرد زندگی فرد دارای کم‌توانی ذهنی عموماً بهبود می‌یابد.

کودکان استثنایی از نظر هوشی، جسمی و روانی و اجتماعی به میزان قابل‌توجهی در قیاس با همسالان دیگر خود متفاوت بوده و نمی‌توانند به نحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه‌های آموزش‌وپرورش عادی را ببرند. این‌گونه کودکان به دلیل اینکه رشد فکری کامل ندارند، واکنش‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند. از سوی دیگر چون نمی‌توانند بر رفتارهای خودکنترل داشته باشند، یا اگر عمل خلافی از آن­ها سر بزند، احساس گناه و تقصیر کنند و همچنین به دلیل اینکه از نظر شخصی نارس و نابالغ هستند، ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق‌العاده‌ای هستند (باقری، 1379). افراد کم‌توان ذهنی حدود ۵/۱ تا ۵/۲ درصد از کل جامعه را تشکیل می‌دهند که اکثر آن‌ها قادر به گذراندن زندگی طبیعی هستند (آیچستید و بری، ۲۰۰۸)، برخی منابع، شیوع کم‌توانی ذهنی را در ۳ درصد جامعه برآورد کرده‌اند (هاشمی و نوابخش، 1385).



  Aychestid & Bari.

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم‌توانی ذهنی و جسمی (فصل دوم)