مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) آسیب شنوایی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
آسیب شنوایی
2-1-1-تعریف آسیب شنوایی
اصطلاح
آسیب شنوایی همه نوع کمبود شنوایی با هر شدتی، یعنی از دامنه ناشنوایی عمیق
تا کم شنوایی خفیف را در بر میگیرد (وستوود، ترجمه همتی علمدارلو و
شجاعی،1391). دو اصطلاح ناشنوا و سخت شنوا (نیمه شنوا) برای تمیز شدت
نارسایی شنوایی بهطور متداول بهکاربرده میشوند. اصطلاح ناشنوا بیشتر
استفاده میشود و نادرست فهمیده میشود، از این نظر که برای توصیف انواع
گسترده نارسایی شنوایی بهکاربرده میشود. با وجود این همانطور که در
این بخش آمده است این اصطلاح باید به شیوه دقیقتری به کار برده شود
(هاردمن، درو و آگن،2002).
ناشنوایی
و نارسایی شنوایی بر مبنای میزان آسیب شنوایی تعریف میشوند و از طریق
ارزیابی حساسیت شخص به بلندی (شدت صوت) و ارتفاع (بسامد صوت) تعیین
میگردد. واحد مورد استفاده برای سنجش صوت دسیبل (db) است و دامنه شنوایی
انسان حدود ۰ تا ۱۳۰ دسیبل است. صداهای بلندتر از ۱۳۰ دسیبل (مانند صدای
هواپیمای جت که ۱۴۰ دسیبل است) برای گوش انسان بهشدت دردناک است، گفتار
محاورهای حدود ۴۰ تا ۶۰ دسیبل، صدای رعد ۱۲۰ دسیبل و صدای کنسرت راک
حدود ۱۱۰ دسیبل است (هاردمن و همکاران، 2002).
ناشنوا و
سخت شنوا فردی است که حدود ۹۰ دسیبل یا بیشتر نارسایی شنوایی دارد. برای
افراد ناشنوا حتی در صورت استفاده از سمعک یا سایر انواع تقویتکنندههای
شنوایی، نخستین ابزار برای رشد زبان و ارتباط مسیر بینایی است. افراد سخت
شنوا به حدی باقیمانده شنوایی دارند که میتوانند با استفاده از سمعک
گفتار انسان را به شیوه شنیداری پردازش کنند. تمییز بین ناشنوا و سخت شنوا
بر مبنای استفاده کارکردی از باقیمانده شنوایی دشوار است. همانطور که
بسیاری از تعاریف سنتی از این ابهام برخوردار بودند. موفقیتهای اخیر در
ساخت سمعکها روشهای تشخیصی را بهگونهای بهبود بخشیده است که بسیاری از
کودکانی که بهعنوان ناشنوا برچسب خورده بودند در شرایط معدودی میتوانند
از شنوایی خود استفاده کنند (هاردمن و همکاران، 2002).
2-1-2-طبقهبندی آسیب شنوایی
آسیب
شنوایی مانند سایر ناتوانیها ممکن است بر مبنای شدت عارضه طبقهبندی شود.
جدول زیر سامانهی طبقهبندی بر مبنای شدت علائم را نشان میدهد و اطلاعاتی
در زمینهی توانایی کودک برای فهم الگوهای گفتاری در سطح شدت مختلف ارائه
کرده است (هاردمن و همکاران، 2002).
جدول 2-1-طبقهبندی آسیب شنوایی
نارسایی شنوایی به دسیبل
|
طبقهبندی
|
تأثیر بر توانایی فهم گفتار
|
15-0
|
شنوایی بهنجار
|
بدون تأثیر
|
25-15
|
شنوایی ناچیز
|
دشواری کم برای فهم گفتار آهسته
|
40-25
|
نارسایی شنوایی خفیف
|
دشواری برای فهم گفتار آهسته
|
55-40
|
نارسایی شنوایی متوسط
|
دشواری زیاد برای فهم گفتار بهنجار
|
70-56
|
نارسایی شنوایی متوسط-شدید
|
دشواری کم برای فهم گفتار بلند
|
90-71
|
نارسایی شنوایی شدید
|
دشواری زیاد برای فهم گفتار بلند
|
91 به بالا
|
نارسایی شنوایی عمیق
|
نارسایی شنوایی کامل یا درصد کامل
|
چنانچه
ملاک ما در تقسیمبندی آسیب شنوایی میزان شنوایی باشد میتوانیم آنها را
به ۳ گروه تقسیم کنیم: آسیب شنوایی کامل، نیمه شنوایی، سخت شنوایی؛ اما اگر
ملاک، علتشناسی آسیب شنوایی باشد آسیب شنوایی را در دو دسته تقسیمبندی
مینماییم: آسیب شنوایی ژنتیکی، آسیب شنوایی غیر ژنتیکی و چنانچه عملکرد
سیستم شنوایی مدنظر گرفته شود میتوان ناشنواییها را به دو دستهی کلی
طبقهبندی کرد: آسیب شنوایی انتقالی، آسیب شنوایی ادراکی یا عصبی. آسیب
شنوایی انتقالی به انتقال مکانیکی امواج صوتی از راه گوش خارجی و میانی
مربوط میشود؛ درحالیکه آسیب شنوایی عصبی به گوش درونی مربوط است (حاج
بابایی، دهقانی هشتجین، 1385).
2-1-3- علل آسیب شنوایی
درباره
علل یا عوامل منجر به آسیب شنوایی مطالعات زیادی انجام شده است که هرکدام
به دستهای از این عوامل پرداختهاند. ازجمله این عوامل میتوان به انواع
بیماریها، عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد (رحمان پور،1393).
بهمنظور تشریح بهتر عوامل آسیب شنوایی، میتوان آنها را در جدول (2-2)
خلاصه کرد:
جدول 2-2-علل آسیب شنوایی
عوامل ارثی- ژنتیکی
|
ارثی
|
آسیب شنوایی ارثی (پدر، مادر و نسل بالاتر)
|
ازدواج فامیلی (درجهیک و درجهدو...)
|
ژنتیکی
|
سندرمی به دنبال ابتلا به بیماری و همراه با سایر علائم
|
غیر سندرمی (یک ژن منفرد بدون ظهور سایر علائم)
|
جنسیت نوزاد
|
سن بالای مادر هنگام بارداری
|
عوامل محیطی
|
بیماریها
|
بیماری که نیازمند بستری در مراقبتهای ویژه (NICU) باشد
|
عفونتهای داخل رحمی (سیتومگالوویروس، سیفلیس، زونا، توکسوپلاسموز یا سرخجه)
|
عفونتهای پس از تولد مانند مننژیت باکتریایی
|
اختلالات پیشرونده عصبی
|
موارد بیماری منتهی به تعویض خون
|
عوامل مربوط به تولد
|
زایمان پرخطر و مشکل
|
نوع زایمان (طبیعی یا سزارین)
|
وزن موقع تولد کمتر از 1500 گرم
|
بدشکلیهای مادرزادی لاله و مجرای گوش
|
ضربه به سر هنگام تولد یا پیش از آن
|
عوامل مربوط به بارداری و مراقبتی
|
مصرف مواد مخدر یا مشروبات توسط مادر
|
مصرف داروهای خطرآفرین (مانند داروهای اتوتوکسیک)
|
تردید والدین نسبت به وضعیت شنوایی
|
تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری
|
عدم مراقبتهای بهداشتی و پزشکی از مادر
|
همانگونه
که مشاهده میشود عوامل زیادی میتواند در شیوع آسیب شنوایی دخالت کنند و
آن را سبب شوند که میتوان آنها را در دو دسته کلی عوامل محیطی و ژنتیکی
قرار داد. اکثر تحقیقات نیز بهطور گسترده تأثیر متعامل عوامل محیط و عوامل
ژنتیک را مورد بررسی قرار دادهاند (درور وآوراهام، ۲۰۱۰).
2-1-4-ویژگی کودکان با آسیب شنوایی
از
آنجایی که آسیب شنوایی بر رشد زبان تأثیری منفی دارد و نیز از آنجا که
بالندگی اجتماعی کودک به یادگیری چگونگی تعامل با دیگران وابسته است و بخشی
از این تعامل از طریق کلام صورت میگیرد کودکان دارای آسیبهای شنوایی
معمولاٌ با نوعی تأخیر در بالندگیهای اجتماعی روبهرو هستند.
برخی دیگر از ویژگیهای آنان:
کمتر قبول مسئولیت میکنند و به انجام فعالیتهایی تمایل دارند که عمدتاٌ تکانهای هستند.
در تعامل عاطفی که جزئی مهم از تعاملهای اجتماعی است ناموفق هستند و همین امر موجب درکی ناصحیح از اعمال دیگران است.
از خودمحوری بالاتری برخوردارند.
آستانهی تحمل آنان کمتر از همگنان طبیعیشان است.
با دیگران سازگاری مطلوبی ندارند.
در تواناییهای شناختی با همگنان متفاوتند.
خزانهی
لغات کمتری دارند و خزانهی لغات آنان بیش از آنکه دربرگیرندهی واژههای
انتزاعی و صوری باشد شامل واژههای عینی و ملموس است.
بدبینی، درونگرایی، توقع بیشازحد از حالات عاطفی کودکان با آسیب شنوایی است (حاج بابایی، دهقانی هشتجین، 1385)
2-1-5- آسیب شنوایی و خانواده
اگرچه
نمیتوان مسائل و مشکلات والدین کودکان آسیبدیده شنوایی را به همه آنها
عمومیت داد، اما برخی از این مسائل عمدهتر و مهم هستند که در زیر به
مهمترین آنها میپردازیم.
2-1-5-1-ناهماهنگی بین الگوی فرزند پروری پدر و مادر
ناهماهنگی
بین الگوی فرزند پروری پدر و مادر در ارتباط با کودک آسیبدیده شنوایی،
رفتارهای انضباطی و تأدیبی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد (کنوتسون،
جانسون و سالیوان ، ۲۰۰۴). بسیاری از والدین کودکان آسیبدیده شنوایی در
ارتباط با تربیت و آموزش انضباط و بایدها و نبایدها به فرزند آسیبدیده
شنوایی خود دچار مشکلاند. این وضعیت بهویژه در خانوادههایی به چشم
میخورد که مادر بسیار بیشتر از پدر درگیر مسائل فرزند آسیبدیده شنوایی
خود است (ماسون و ماسون، ۲۰۰۹). مادر بیشتر متمایل به الگوی مقتدرانه و یا
سهلگیرانه است اما پدر تابع الگوی مستبدانه است. برای مثال، یکی از مسائل
والدین مربوط به تصمیمگیریهایی نظیر انتخاب روش ارتباطی، نوع مدرسه، نوع
سمعک و غیره در ارتباط با فرزند آسیبدیده شنوایی خوداست. ناهماهنگی بین
تصمیمهای اتخاذ شده توسط والدین گاه اشکالاتی ایجاد میکند.
Mason & Mason