پایان نامه و مقاله و تحقیق

دانلود کن لذت ببر

پایان نامه و مقاله و تحقیق

دانلود کن لذت ببر

رابطه شیوه های فرزند پروری با عزت نفس جنسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

رابطه شیوه های فرزند پروری با عزت نفس جنسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

توضیحات پایان نامه مورد نظر

 

پایان نامه کارشناسی با فرمت doc در پنج فصل:

چکیده فارسی

چکیده انگلیسی

متن فارسی هر فصل با فونت B lotus و فرمت ورد و قابل ویرایش

فصل 1 مقدمه پژوهش

فصل 2 پیشینه و ادبیات پژوهش

فصل 3 روش پژوهش

فصل 4 یافته های پژوهش

فصل 5 بحث و نتیجه گیری

فهرست مطالب

ضمیمه ها

منابع فارسی و انگلیسی به شیوه APA


دانلود رابطه شیوه های فرزند پروری با عزت نفس جنسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی



مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم) الگوهای ارتباطات خانواده


مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم) الگوهای ارتباطات خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) الگوهای ارتباطات خانواده در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم) الگوهای ارتباطات خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) الگوهای ارتباطات خانواده
مبانی نظری الگوهای ارتباطات خانواده
پیشینه پژوهش الگوهای ارتباطات خانواده
فصل دوم پایان نامه الگوهای ارتباطات خانواده
مطلب در مورد الگوهای ارتباطات خانواده
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 49 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) الگوهای ارتباطات خانواده در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

تاریخچه الگوهای ارتباطات خانواده

با مطالعه ارتباطات خانواده، چفی و همکارانش (چفی، مک­لئود و واکمن، 1970، مک­لئود هربرگ و پرایس،1966، استونو چفی، 1970، به نقل از کواستن، 2004، چفی و مک­لئود، 1972، چفی، مک­لئود و اتکین،1971، مک­لئود و چفی، 1972، به نقل از کوئرنر و فیتزپاتریک،a 2002) با ابتکار خودنظریه­ی را مطرح کردند که بیان می­کرد الگوهای ارتباطات خانواده شیوه­هایی را منعکس می­کنند که به وسیله آنها خانواده واقعیت اجتماعی را تعبیر و تفسیر کرده، اعضایش را در آن تعبیر و تفسیر سهیم می­سازد. چفی و همکارانش (استون و چفی، 1970، به نقل از کواستن،2004؛ مک­لئود و چفی، 1972، به نقل از کوئرنر و مکی، 2004) بعدها استدلال کردند برای رسیدن به یک واقعیت مشترک در بین اعضای خانواده، یک راه مورد بحث قراردادن باورها و مفاهیم به منظور رسیدن به معنایی مشترک است. آنها این شیوه را «جهت­گیری مفهومی» نامیدند.

راه دیگر، روآوردن به والدین برای راهنمایی گرفتن است، که آن را «جهت­گیری اجتماعی» نامیدند. برحسب ارتباطات خانواده، جهت­گیری مفهومی به وسیله بیان راحت عقاید و درگیری فعالانه در بحث و تبادل­نظر مشخص می­شد. در حالی که ویژگی جهت­گیری اجتماعی تلاش برای حفظ و نگهداری روابط همگون  و همساز والد- فرزندی بود (مک­لئود و چفی، 1972، به نقل از کوئرنر و مکی، 2004).

خانواده­ای که در جهت­گیری اجتماعی نمره بالایی داشت، روابط همساز والد-فرزندی را در مورد عقاید ترجیح می­داد؛ در حالی که خانواده­ای که از جهت­گیری مفهومی زیادی برخوردار بود، عقاید موجود در رابطه را ترجیح می­داد. در خانواده­هایی که دارای گرایش مفهومی بودند، والدین به در نظر گرفتن همه جوانب یک مطلب قبل از اتخاذ یک جنبه و بیان عقیده فرد حتی اگر مغایر با عقاید دیگران باشد، تأکید داشتند. برعکس، در خانواده­های دارای گرایش اجتماعی، والدین تأکید داشتند که فرزندان آنها باید از تعارض و مغایرت با جمع اجتناب کنند؛ وقتی در بحثی با دیگران اختلاف­نظر دارند، تسلیم آنها شوند؛ به بزرگترها احترام بگذارند و به طورکلی جلوی مسایل بین فردی را بگیرند (استون و چفی، 1970، به نقل از کواستن، 2004).

چفی و همکارانش (چفی، مک­لئود و اتکین، 1971، به نقل از کواستن، 2004؛ مک­لئود و چفی، 1972، به نقل از کوئرنر و مکی، 2004) بر اساس ابعاد جهت­گیری مفهومی و
جهت­گیری اجتماعی، چهارنوع الگوی ارتباطات خانواده یا چهارنوع خانواده را معرفی کردند: خانواده توافق­کننده، خانواده کثرت­گرا، خانواده حفظ­کننده و خانواده به حال خود واگذارنده.

خانواده توافق­کننده، هم جهت­گیری مفهومی و هم جهت­گیری اجتماعی زیادی داشت. خانواده کثرت­گرا، جهت­گیری مفهومی زیادی داشت اما جهت­گیری اجتماعی آن کم بود.



 -Wackman

 -Price

 -Stone

 -Atkin

 -Concept-orientation

 -Socio orientation

 -Harmonious

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم) الگوهای ارتباطات خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ایماگوتراپی و رضایت زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ایماگوتراپی و رضایت زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) ایماگوتراپی و رضایت زناشویی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ایماگوتراپی و رضایت زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) ایماگوتراپی و رضایت زناشویی
مبانی نظری ایماگوتراپی و رضایت زناشویی
پیشینه پژوهش رضایت زناشویی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 66 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) ایماگوتراپی و رضایت زناشویی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


ایماگو

ایماگو یک واژه‏ی لاتین است که به معنی تصویر ذهنی است. لاکوت و هندریکس (1998) بیان داشتند که ایماگو یک مدل ارتباطی از زوج درمانی است که مداخلات رفتاری، عاطفی و شناختی را جهت تسهیل درک و تغییر درونی دو نفر (زوجین) به کار می­گیرد. هدف تصویرسازی ارتباطی احیای تماس معنوی و عاطفی میان زوجین و همچنین افراد، جهت ایجاد یک هدف تازه برای ازدواجشان است. هدف ایجاد محیطی شفابخش یا فضای خوشایندی است که هر همسری بتواند به ارضای نیازها (نیازهای برآورده نشده) و احساسات مربوط به نادیده انگاری و بی­ارزشی طرف مقابلش بپردازد. رویکرد ایماگوتراپی هندریکس یک درمان کوتاه مدت است که بینش و مهارت های عملی را ترکیب میکند. پیش زمینه این دیدگاه نظریه بین فردی، فلسفه من- تو و نظریه یادگیری اجتماعی می باشد. این دیدگاه بر تاثیر تعامل اشخاص روی یکدیگر تاکید می­کند پارادایم فردی و سیستمی را زیر سوال برده و بر پااردایم رابطه تاکید می کند. این رویکرد اداره درمان را به زوجین محول می کند، و از قدرت رابطه به عنوان منبع التیام استفاده می کند. در این دیدگاه هدف مشکلات زناشویی تلاش برای حفط تماس است و هدف درمان را فرایند تسهیل و حفظ دوباره تماس سالم با یکدیگر و همدلی بیشتر برای درک یکدیگر از طریق مکالمه و گفتگوی آگاهانه و ایجاد یک محیط امن برای ارضا نیازها و التیام زخم های کودکی است. این دیدگاه معتقد است که مراحل رشد دوران کودکی بخصوص روابط اولیه فرد با والدین بر روابط زناشویی تاثیر دارد. انتخاب همسر و روابط زناشویی تنها یک فرایند آگاهانه نیست، بلکه بخش مهمی از آن ناخودآگاه بوده و نتیجه نیاز به تکیمل مراحل ناتمام دوران کودکی و التیام زخم های عاطفی است. در این روش همسران می توانند با درک فرایندهای ناخودآگاه در خود و همسرشان مهارت­هایی را برای التیام زخم های کودکی و ادجاد رفتارهای سالم یاد بگیرند. همسران با تیدیل ازدواج و رابطه ناخودآگاه به ازدواج آگاهانه میتوانند عشق و صمیمیت مورد نیاز خود را به دست آورند.در این رویکرد باور بر این است که در زوج درمانی باید بر این واقعیت تاکید کرد که گذشته در زمان حال فعال است و حضور دارد. برای مثال تجربیات اولیه دوران کودکی می تواند بر فرد و خانواده در زمان حال تاثیر داشته باشد. تجربیات نخستین ناشی از پیوند و ارتباط عاطفی بخصوص مهم هستند. خاطره های این دوران و الگوهای اولیه تعامل از نو برقرار می شوند و سپس تاثیر خود را بر سطوح فعلی عملکرد به طریقه های گوناگون ادامه می دهند. ایماگوتراپی برنامه آموزش و درمان را برای کمک به زوجین در جهت اصلاح روابطشان ترکیب می­کند (لوکیت و هانا، 1996).

 

2-2. ایماگوتراپی و رابطه مشترک

ایماتوگراپی فقط یک مجموعه تکنیک نیست، بلکه نظام اعتقادی درباره رابطه مشترک متعهدانه است. گفتگوی سه بخشی زوجین، اصلی­ترین و تنهاترین مداخله­ای است که به وسیله درمانگر از طریق فرایند روانی آموزشی و برنامه­های درمانی، می­تواند تسهیل کننده باشد.

اولین گام، منعکس­سازی است، گوش دادن فعالی که در آن از طریق فرایند انعکاسی هد دو همسر مطمئن می­شوند که محتوای گفتگوی طرف مقابل را دقیق شنیده است؛

گام دوم، اعتباربخشی که بین دو شکاف پل ایجاد می­کند که براسا کار بابر (1985) و مطالعات او در مورد غیرممکن بودن ادراک محض، پایه­ریزی شده است (ادراکات وابسه به تعبیر و تفسیر دنیای درون روانی فرد هستند)، بابر  اعتباربخشی را به عنوان شیوه­ای که در آن ضرورتی جهت تأئید دیگری نیست، اما به واقعیت «قابل درک بودن» معروف است، تدوین کرده که وابسته به چهارچوب و بافت درون فرد است. اضافه شدن بخش­های عاطفی و همدلی در این فرآیند براساس کارهای راجرز، کوهات و هافمن است. ایماگوتراپی بین دو سطح همدلی تمایز قائل شده است، همدلی شناختی و همدلی پیش­بین.

در گام سوم، به زوجین کمک می­شود که گفتگوی زوجین براساس سطح هنری است که دلگیر کننده است و براساس سه گام قبلی ترکیب شده و یک جریان تازه­ای که تعاملات در آن همزیستانه نیست، بوجود می­آید، گفتگوی زوجین ساختار اساسی برای مداخله در ایماگوتراپی است (برگر و هانا، 1999).   


2-3. رضایت زناشویی

انسان برحسب فطرت و طبیعت خود نیازمند همدلی است که با او زندگی کند و در کنار او به آرامش برسد. اساساً وجود یک ازدواج توأم با رضایت محل تبادل و تلاقی احساسات و عواطف مثبت بین زوجهاست و تشکیل خانواده بهنجار نقش بسزایی در بهزیستی جامعه دارد و احساس رضایت نقش بسزایی در کارکردهای بهنجار خانواده دارد (بنائیان، کاظمیان، پروین، 1386). رضایت زناشویی یعنی انطباق بین انتظاراتی که فرد از زندگی زناشویی دارد و آن چیزی است که در زندگی اش تجربه می کند. یکی ازمهمترین تعریف ها توسط هاکینز انجام گرفته است که وی رضایت زناشویی را چنین تعریف می کند: احساس رضایت و لذت تجربه شده توسط زن و شوهر در هر زمانی که همه جنبه های ازدواجشان را در نظر می گیرند (قائمی، 1381). عسگری (1380، به نقل از رمضان نژاد و به پژوه، 1384) رضایت زناشویی را حاصل سازگاری زن و شوهر در ابعاد مختلف زندگی مشترک می داند که استحکام بنیان خانواده را تضمین می کند. رضایت زناشویی عبارت است از احساسات عینی از خشنودی، رضایت ولذت تجربه شده توسط زوجین


1. Makes sense

2. Rogers

3. Kohat & Hoffman

4. Berger & Hannah

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ایماگوتراپی و رضایت زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش آسیب شنوایی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش آسیب شنوایی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) آسیب شنوایی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش آسیب شنوایی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) آسیب شنوایی
مبانی نظری آسیب شنوایی
پیشینه پژوهش آسیب شنوایی
فصل دوم پایان نامه آسیب شنوایی
مطلب در مورد آسیب شنوایی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 90 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) آسیب شنوایی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

آسیب شنوایی

2-1-1-تعریف آسیب شنوایی

اصطلاح آسیب شنوایی همه نوع کمبود شنوایی با هر شدتی، یعنی از دامنه ناشنوایی عمیق تا کم شنوایی خفیف را در بر می‌گیرد (وستوود، ترجمه همتی علمدارلو و شجاعی،1391). دو اصطلاح ناشنوا و سخت شنوا (نیمه شنوا) برای تمیز شدت نارسایی شنوایی به‌طور متداول به‌کاربرده می‌شوند. اصطلاح ناشنوا بیشتر استفاده می‌شود و نادرست فهمیده می‌شود، از این نظر که برای توصیف انواع گسترده نارسایی شنوایی به‌کاربرده می‌شود. با وجود این‌‌ همان‌طور که در این بخش آمده است این اصطلاح باید به شیوه دقیق‌تری به کار برده شود (هاردمن، درو و آگن،2002).

ناشنوایی و نارسایی شنوایی بر مبنای میزان آسیب شنوایی تعریف می‌شوند و از طریق ارزیابی حساسیت شخص به بلندی (شدت صوت) و ارتفاع (بسامد صوت) تعیین می‌گردد. واحد مورد استفاده برای سنجش صوت دسی‌بل (db) است و دامنه شنوایی انسان حدود ۰ تا ۱۳۰ دسی‌بل است. صداهای بلند‌تر از ۱۳۰ دسی‌بل (مانند صدای هواپیمای جت که ۱۴۰ دسی‌بل است) برای گوش انسان به‌شدت دردناک است، گفتار محاوره‌ای حدود ۴۰ تا ۶۰ دسی‌بل، صدای رعد ۱۲۰ دسی‌بل و صدای کنسرت راک حدود ۱۱۰ دسی‌بل است (هاردمن و همکاران، 2002).

ناشنوا و سخت شنوا فردی است که حدود ۹۰ دسی‌بل یا بیشتر نارسایی شنوایی دارد. برای افراد ناشنوا حتی در صورت استفاده از سمعک یا سایر انواع تقویت‌کننده‌های شنوایی، نخستین ابزار برای رشد زبان و ارتباط مسیر بینایی است. افراد سخت شنوا به حدی باقی‌مانده شنوایی دارند که می‌توانند با استفاده از سمعک گفتار انسان را به شیوه شنیداری پردازش کنند. تمییز بین ناشنوا و سخت شنوا بر مبنای استفاده کارکردی از باقیمانده شنوایی دشوار است.‌‌ همان‌طور که بسیاری از تعاریف سنتی از این ابهام برخوردار بودند. موفقیت‌های اخیر در ساخت سمعک‌ها روش‌های تشخیصی را به‌گونه‌ای بهبود بخشیده است که بسیاری از کودکانی که به‌عنوان ناشنوا برچسب خورده بودند در شرایط معدودی می‌توانند از شنوایی خود استفاده کنند (هاردمن و همکاران، 2002).

 

2-1-2-طبقه‌بندی آسیب شنوایی

آسیب شنوایی مانند سایر ناتوانی‌ها ممکن است بر مبنای شدت عارضه طبقه‌بندی شود. جدول زیر سامانه‌ی طبقه‌بندی بر مبنای شدت علائم را نشان می‌دهد و اطلاعاتی در زمینه‌ی توانایی کودک برای فهم الگوهای گفتاری در سطح شدت مختلف ارائه کرده است (هاردمن و همکاران، 2002).

جدول 2-1-طبقه‌بندی آسیب شنوایی

نارسایی شنوایی به دسی‌بل

طبقه‌بندی

تأثیر بر توانایی فهم گفتار

15-0

شنوایی بهنجار

بدون تأثیر

25-15

شنوایی ناچیز

دشواری کم برای فهم گفتار آهسته

40-25

نارسایی شنوایی خفیف

دشواری برای فهم گفتار آهسته

55-40

نارسایی شنوایی متوسط

دشواری زیاد برای فهم گفتار بهنجار

70-56

نارسایی شنوایی متوسط-شدید

دشواری کم برای فهم گفتار بلند

90-71

نارسایی شنوایی شدید

دشواری زیاد برای فهم گفتار بلند

91 به بالا

نارسایی شنوایی عمیق

نارسایی شنوایی کامل یا درصد کامل

 

چنانچه ملاک ما در تقسیم‌بندی آسیب شنوایی میزان شنوایی باشد می‌توانیم آن‌ها را به ۳ گروه تقسیم کنیم: آسیب شنوایی کامل، نیمه شنوایی، سخت شنوایی؛ اما اگر ملاک، علت‌شناسی آسیب شنوایی باشد آسیب شنوایی را در دو دسته تقسیم‌بندی می‌نماییم: آسیب شنوایی ژنتیکی، آسیب شنوایی غیر ژنتیکی و چنانچه عملکرد سیستم شنوایی مدنظر گرفته شود می‌توان ناشنوایی‌ها را به دو دسته‌ی کلی طبقه‌بندی کرد: آسیب شنوایی انتقالی، آسیب شنوایی ادراکی یا عصبی. آسیب شنوایی انتقالی به انتقال مکانیکی امواج صوتی از راه گوش خارجی و میانی مربوط می‌شود؛ درحالی‌که آسیب شنوایی عصبی به گوش درونی مربوط است (حاج بابایی، دهقانی هشتجین، 1385).

2-1-3- علل آسیب شنوایی

درباره علل یا عوامل منجر به آسیب شنوایی مطالعات زیادی انجام شده است که هرکدام به دسته‌ای از این عوامل پرداخته‌اند. ازجمله این عوامل می‌توان به انواع بیماری‌ها، عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد (رحمان پور،1393). به‌منظور تشریح بهتر عوامل آسیب شنوایی، می‌توان آن‌ها را در جدول (2-2) خلاصه کرد:

جدول 2-2-علل آسیب شنوایی

عوامل ارثی- ژنتیکی

ارثی

آسیب شنوایی ارثی (پدر، مادر و نسل بالاتر)

ازدواج فامیلی (درجه‌یک و درجه‌دو...)

 

ژنتیکی

سندرمی به دنبال ابتلا به بیماری و همراه با سایر علائم

غیر سندرمی (یک ژن منفرد بدون ظهور سایر علائم)

جنسیت نوزاد

سن بالای مادر هنگام بارداری

عوامل محیطی

 

بیماری‌ها

بیماری که نیازمند بستری در مراقبت‌های ویژه (NICU) باشد

عفونت‌های داخل رحمی (سیتومگالوویروس، سیفلیس، زونا، توکسوپلاسموز یا سرخجه)

عفونت‌های پس از تولد مانند مننژیت باکتریایی

اختلالات پیش‌رونده عصبی

موارد بیماری منتهی به تعویض خون

 

عوامل مربوط به تولد

زایمان پرخطر و مشکل

نوع زایمان (طبیعی یا سزارین)

وزن موقع تولد کمتر از 1500 گرم

بدشکلی‌های مادرزادی لاله و مجرای گوش

ضربه به سر هنگام تولد یا پیش از آن

 

عوامل مربوط به بارداری و مراقبتی

مصرف مواد مخدر یا مشروبات توسط مادر

مصرف داروهای خطرآفرین (مانند داروهای اتوتوکسیک)

تردید والدین نسبت به وضعیت شنوایی

تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری

عدم مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی از مادر

 

همان‌گونه که مشاهده می‌شود عوامل زیادی می‌تواند در شیوع آسیب شنوایی دخالت کنند و آن را سبب شوند که می‌توان آن‌ها را در دو دسته کلی عوامل محیطی و ژنتیکی قرار داد. اکثر تحقیقات نیز به‌طور گسترده تأثیر متعامل عوامل محیط و عوامل ژنتیک را مورد بررسی قرار داده‌اند (درور وآوراهام، ۲۰۱۰).

 

2-1-4-ویژگی کودکان با آسیب شنوایی

از آنجایی که آسیب شنوایی بر رشد زبان تأثیری منفی دارد و نیز از آنجا که بالندگی اجتماعی کودک به یادگیری چگونگی تعامل با دیگران وابسته است و بخشی از این تعامل از طریق کلام صورت می‌گیرد کودکان دارای آسیب‌های شنوایی معمولاٌ با نوعی تأخیر در بالندگی‌های اجتماعی روبه‌رو هستند.

برخی دیگر از ویژگی‌های آنان:

کمتر قبول مسئولیت می‌کنند و به انجام فعالیت‌هایی تمایل دارند که عمدتاٌ تکانه‌ای هستند.

در تعامل عاطفی که جزئی مهم از تعامل‌های اجتماعی است ناموفق هستند و همین امر موجب درکی ناصحیح از اعمال دیگران است.

از خودمحوری بالاتری برخوردارند.

آستانه‌ی تحمل آنان کمتر از همگنان طبیعی‌شان است.

با دیگران سازگاری مطلوبی ندارند.

در توانایی‌های‌ شناختی با همگنان متفاوتند.

خزانه‌ی لغات کمتری دارند و خزانه‌ی لغات آنان بیش از آن‌که دربرگیرنده‌ی واژه‌های انتزاعی و صوری باشد شامل واژه‌های عینی و ملموس است.

بدبینی، درون‌گرایی، توقع بیش‌ازحد از حالات عاطفی کودکان با آسیب شنوایی است (حاج بابایی، دهقانی هشتجین، 1385)

 

2-1-5- آسیب شنوایی و خانواده

اگرچه نمی‌توان مسائل و مشکلات والدین کودکان آسیب‌دیده شنوایی را به همه آن‌ها عمومیت داد، اما برخی از این مسائل عمده‌تر و مهم هستند که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

2-1-5-1-ناهماهنگی بین الگوی فرزند پروری پدر و مادر

ناهماهنگی بین الگوی فرزند پروری پدر و مادر در ارتباط با کودک آسیب‌دیده شنوایی، رفتار‌های انضباطی و تأدیبی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد (کنوتسون، جانسون و سالیوان ، ۲۰۰۴). بسیاری از والدین کودکان آسیب‌دیده شنوایی در ارتباط با تربیت و آموزش انضباط و باید‌ها و نباید‌ها به فرزند آسیب‌دیده شنوایی خود دچار مشکل‌اند. این وضعیت به‌ویژه در خانواده‌هایی به چشم می‌خورد که مادر بسیار بیشتر از پدر درگیر مسائل فرزند آسیب‌دیده شنوایی خود است (ماسون و ماسون، ۲۰۰۹). مادر بیشتر متمایل به الگوی مقتدرانه و یا سهل‌گیرانه است اما پدر تابع الگوی مستبدانه است. برای مثال، یکی از مسائل والدین مربوط به تصمیم‌گیری‌هایی نظیر انتخاب روش ارتباطی، نوع مدرسه، نوع سمعک و غیره در ارتباط با فرزند آسیب‌دیده شنوایی خوداست. ناهماهنگی بین تصمیم‌های اتخاذ شده توسط والدین گاه اشکالاتی ایجاد می‌کند.



Mason & Mason

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش آسیب شنوایی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) حمایت اجتماعی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) حمایت اجتماعی
مبانی نظری حمایت اجتماعی
پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی
فصل دوم پایان نامه حمایت اجتماعی
مطلب در مورد حمایت اجتماعی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) حمایت اجتماعی در 21 صفحه  ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

تعریف مفهومی حمایت اجتماعی

کوب حمایت اجتماعی را به میزان برخورداری از محبت، مساعدت و توجه اعضاء خانواده، دوستان و سایر افراد تعریف کرده است (کوب به نقل از صدقپور و همکاران، 1389). حمایت اجتماعی مکانیسمی تز ارتباطات میان فردی است که افراد را از تاثیرات تنیدگی منفی محافظت میکند (دیکر، 2007). حمایت اجتماعی را میتوان به هر گونه محرکی که به پیشرفت اهداف فرد حمایت شده کمک کند دانست. حمایت اجتماعی به میزان برخورداری از محبت، همراهی و توجه به اعضای خانواده، دوستان و سایر افراد تعریف شده است(سارافینو، به نقل از علی پور،1385).

نظریه‫ های حمایت اجتماعی

در مورد فرضیه تأثیر حمایت اجتماعی در توانمندسازی علاوه بر نظریات گفته شده از نظریه ساراسون نیز استفاده می شود در این نظریه ابعاد گوناگون حمایت اجتماعی مشخص شده اند که در تعریف عملیاتی تحقیق برای شاخص سازی از ابعاد گفته شده استفاده شده است. از آنجا که به این نظریه در مبانی نظری اشاره نشده در اینجا بطور خلاصه به این نظریه اشاره می شود.

ساراسون و دیگران حمایت اجتماعی را دارای ابعاد پنج گانه می دانند(ساراسون و ساراسون، 1993)

1-  حمایت عاطفی: داشتن مهارت لازم در کمک گرفتن از دیگران هنگام برخورد با دشواریها است.

2- حمایت شبکه اجتماعی  :به معنای دسترسی به عضویت در شبکه های اجتماعی است.

3-حمایت خودارزشمندی: اینکه دیگران در دشواریها یا فشارهای روانی به وی بفهمانند که او فردی ارزشمند است و می تواند با به کارگیری تواناییهای ویژه خود بر دشواریها چیره شود.

4-حمایت ابزاری: دسترسی داشتن به منابع مالی و خدماتی در سختیها و دشواریها گفته می شود.

5-حمایت اطلاعاتی: میتواند اطلاعات مورد نیاز خود را برای درک موقعیت به دست آورد.

علاوه بر این از نظریه نیازهای انسانی مازلو برای تبیین فرضیه های مرتبط با امنیت اجتماعی و حمایت اجتماعی استفاده خواهد شد. مازلو، به عنوان یک روانشناس، معتقد است که پویایی و بی پایانی، تابع قانونمندی ویژهای است. وی نیازهای انسانی را نوع ویژهای از غرایز می داند که در حیوانات یافت نمی شوند. بیشتر روانشناسان درباره نیازها سخن گفته اند، اما نظریه مازلو درباره نیازها و سلسله مراتب آنها در انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. براساس نظریه مازلو نیازهای انسانی به 5 دسته تقسیم می شود

1- نیازهای فیزیولوژیکی جسمانی

2- نیاز به امنیت و اطمینان

3- نیازهای اجتماعی یا تعلق به دیگران

4- نیازهای من یا صیانت ذات، نیاز به احترام

5-  نیازهای خودیابی و تحقق خویشتن

بر مبنای این چارچوب نیاز به امنیت (اشتغال، رفاه، سلامت) به عنوان یکی از عوامل اجتماعی موثر بر میزان رضایت از زندگی مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس این نظریه که نیازهای اجتماعی احساس تعلق به دیگران و نیاز به احترام و نیاز به تحقق خویشتن در چارچوب حمایت اجتماعی قابل بررسی می باشند(کلدی و سلحشوری، 1391).

مولفه های حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی به این مساله می‫پردازد که فرد در زندگی خود و هنگام مشکلات از همفکری و مساعدتهای اطرفیان خود( خانواده و دوستان و  (.... بهره مند شود و بتواند با آنها احساس نزدیکی کند. در این تحقیق حمایت در برگیرنده کارکردهای حمایتی یعنی شکلهای متفاوت کمک و یاری است که فرد در صورت داشتن روابط اجتماعی در سطوح مختلف منابع ساختاری حمایت اجتماعی مانند پیوند قوی، شبکه های اجتماعی و عضویت گروهی می تواند از انواع مساعدتها و کمکهای عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی برخوردارشود. حمایت عاطفی کمک گرفتن از دیگران هنگام برخورد با دشواریها است. با بررسی این شاخص به تاثیرگذاری حمایت عاطفی در توانمندی زنان توجه میشود. حمایت خودارزشمندی بدین معنی است که دیگران در دشواریها یا فشارهای روانی به وی بفهمانند که او فردی ارزشمند است و میتواند با به کارگیری توانائیهای ویژه خود بر دشواریها چیره شود. حمایت ابزاری دسترسی داشتن به منابع مالی و خدماتی در سختیها و دشواریها گفته می شود که فرد از خانواده و اطرافیان خود دریافت میکند. حمایت اطلاعاتی به این امر توجه میکند که تا چه اندازه فرد با توجه به حمایتهایی که از اطرافیان دریافت میکند می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را برای رفع مشکلات دریافت کند. حمایت شبکه اجتماعی این نکته را در بر میگیرد که تا چه اندازه شبکه هایی که فرد در آن چه بطور رسمی و یا غیر رسمی عضویت دارد، در هنگام نیاز فرد را مساعدت و یاری می‫کنند(کلدی و سلحشوری، 1391). حمایت اجتماعی شامل  پنج بعد می باشد،  ابعاد حمایت اجتماعی شامل حمایت عاطفی، حمایت ابزاری، حمایت خودارزشمندی، حمایت اطلاعاتی و حمایت شبکه اجتماعی است. در بررسی آمار توصیفی پاسخگویان اظهار داشتهاند که به میزان زیادی از حمایت اجتماعی برخوردار هستند. ارتباط مثبت معنی داری بین« خودارزشمندی »با« توانمندسازی روانشناختی»مشاهده می شود. بدین ترتیب که با افزایش با « خودارزشمندی »،« توانمندسازی روانشناختی » نیز افزایش می یابد. و با کاهش آن « توانمندسازی روانشناختی»نیز کاهش می یابد


 Decker

 Di Matteo

 Sarason 

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی (فصل دوم)